| Hormonit, Hyvinvointi, Ravitsemus, Sokeri
Hormonit

Kirjoitin noin vuosi sitten blogipostauksen hormoneista, kollegani ja ystäväni Soljan blogiin. Ajattelin, jakaa tekstin myös täällä, sillä hormonit ovat aihe johon törmään asiakastyössäni lähes päivittäin.

Hormonit ovat kemiallisia viestinvälittäjiä, jotka pörräävät kehossamme halliten koko järjestelmää. Ne kommunikoivat kehon eri osien kanssa ja kertovat mitä kropassa kulloinkin pitäisi tapahtua. Kehomme hormonit vaikuttavat ruokahaluun, painoon, stressiin, keskittymiseen, vastustuskykyyn, unenlaatuun, PMS-oireisiin ja moneen muuhun. Viestintäjärjestelmä on siis erittäin kiehtova systeemi jota epäsuotuisat elämäntavat sotkevat.

Stressin, uniongelmien, ylipainon, ympäristön kemikaalien, lääkkeiden ja huonojen ruokavalintojen takia hormonitoiminnan epätasapainotilat ovat yllättävän yleisiä. Epätasapaino aiheuttaa laajan kirjon erilaisia oireita, sillä hormonit vaikuttavat kaikkiin elintoimintoihimme. Vinoutunutta tilannetta voimme onneksi tasapainottaa ja optimoida keskittymällä hyviin perusteisiin.

Sokerin karsiminen ruokavaliosta on suora ja selkeä tapa vaikuttaa hormonitoimintaan, sillä sokeria sisältävät ruoka-aineet ovat elimistölle suuri kuormitus.

Sokeripitoisen ruoan syöminen korreloi suoraan painonnousuna ja voi johtaa tilanteeseen, jossa kehomme tulee vastustuskykyiseksi insuliinille. Insuliini on hormoni, joka säätelee sokeri-rasvatasapainoa ja siirtää solun energialähteenä käytettävän sokerin verenkierrosta solun sisälle. Se siis poistaa ylimääräisen sokerin verestä ja toimii kehon varastointihormonina. Jos ruokavalio perustuu sokerin ja huonojen hiilihydraattien mässäilyyn, insuliinitaso stressaa elimistöä ja alkaa puolestaan tuottamaan kortisolia. Kortisolin, eli stressihormonin, tehtävä on puolestaan pitää verensokeri koholla, jolloin insuliinia tuotetaan entistä enemmän. Näin löydämmekin itsemme insuliini-kortisoli-kierteestä (*olotila kun iskee herkkuhimo, päätä jomottaa, ahdistaa, väsyttää ja ottaa päähän*). Tilanne hoidetaan helposti karkilla tai suklaapatukalla ja show alkaakin taas alusta, kehosi on kaaoksessa.

Top 5 – vinkit hormonitoiminnan tasaamiseen

1. Älä niukenna vaan lisää ruoka-aineitakorvaa sokerit puhtaalla ja luonnollisella ruoalla ja syö selkeän ateriarungon mukaisesti. Kiinnitä huomiota lisättyyn sokeriin sekä piilosokereihin (sokeria on salamatkustajana huomattavan monessa arkisessa elintarvikkeessa >> mehut, välipalapatukat, jogurtit, kastikkeet, muromyslit jne).

HUOM! Älä karta marjoja, vihanneksia, hedelmiä, juureksia tai täysjyvätuotteita – ne ovat tärkeitä ravinteiden lähteitä.

2. Stressi & uni – sanomattakin selvää, että tällä kaksikolla on ratkaiseva rooli hormoneiden tasapainottamisessa. Stressaantuneena ei ole energiaa ylläpitää hyviä elämäntapoja. Unenlaatu puolestaan vaikuttaa merkittävästi meidän ruokahaluun. Huono uni lisää kortisolin eritystä, sekä greliinin määrää (=ruokahalua lisäävä hormoni), vähentää leptiinin määrää (=ruokahalua vähentävä hormoni) ja lisää mielihalua hiilihydraatteihin (=sokereihin).

3. Lisää kuituja – nämä tasapainottavat verensokeria ja auttavat sokerinhimon hallinnassa. Kuidut tukevat myös suoliston toimintaa (huonosti toimiva vatsa horjuttaa hormonitasapainoa)

4. Proteiini – tekee olon kylläiseksi ja hallitsee sokerihimoa (muista kasvisvaihtoehdot!)

5. Liikunta –  mikä laji puhuttelee sinua? Kaikki liikunta on parempi, kun ei mitään, muista kuunnella kehosi viestejä. Ja naiset, muistakaa, että kuukautiskierto vaikuttaa meidän treenaamiseen ja jaksamiseen.

TÄRKEÄÄ!  Juo vettä, se edistää myrkkyjen ja kuona-aineiden poistoa elimistöstä.

| Hyvinvointi, Ihonhoito, Ravitsemus, Yhteistyö
Beauty Foodie

Kävin kesän aikana tutustumassa Turussa olevaan RAW beauty-nimiseen luonnonkosmetiikkaa myymälään. Olin seurannut RAW beautya pitkään sosiaalisen median kautta ja ihastellut myymälän kaunista ilmettä ja laadukkaita tuotesarjoja. RAW beautyn valikoimasta löytyi monta entuudestaan tuttua suosikkia mutta myös uusia kauneudenhoitoon liittyviä tuttavuuksia.  Viihdyin myymälässä hiukan pidempään, ja jäin vaihtamaan ajatuksia luonnollisesta kauneudenhoidosta sekä ruoan merkityksestä ihonhoitoon myymälän omistajan Sarin kanssa. Huomasimme heti jakavamme samoja ajatuksia sisäisestä- ja ulkoisesta hyvinvoinnista.

Itseäni kiinnostaa luonnollisesti ihoystävälliset ruoat. Jos pitäisi valita yksi kauneusrutiini ylitse muiden, sanoisin, että ihon vanhenemisen ennaltaehkäisy on tärkeintä. Auringosta suojautuminen ja valkoisen sokerin välttäminen ovat hyviä esimerkkejä ennaltaehkäisevistä valinnoista joista koko keho kiittää. Näiden lisäksi on tärkeä panostaa hyvään ihonhoitoon, nesteytykseen ja välttää stressiä. Säännöllinen hikoilu ja ulkoilmasta nauttiminen tekevät mielestäni myös ihmeitä iholle!

Ruoan suhteen tulee huolehtia siitä, että ruokavalio on monipuolinen ja vaihteleva. Katso, että lautasellasi on eri värejä joka aterialla. Silloin saat todennäköisemmin ravintoaineita ja vitamiineja joita kehosi kaipaa voidakseen hyvin.

Kauneusruokien 101:

  • Antioksidantit
    Antioksidantit kuuluvat elimistön omiin puolustus- ja suojausmekanismeihin. Koska suurin tekijä ihon vanhenemisprosessissa ovat vapaat radikaalit, ihon ravitseminen antioksidanteilla on ensi arvoisen tärkeää. Antioksidantit pyrkivät minimoimaan vapaiden radikaalien tuhot – niiden tehtävänä on poistaa elimistöstä happiradikaaleja. Antioksidantit säilyttävät ihon elinvoimaisena, terveenä ja kauniina, estävät ryppyjen ja juonteiden syntyä.
    Syö:
    Marjoja, vihanneksia, hedelmiä, täysviljaa, juo matchaa.
  • Omega -3-rasvahapot
    Omega -3-rasvahappojen on todettu ehkäisevän matala-asteista tulehdusta, jota aiheuttavat mm. runsas sokerin syöminen, ravinneköyhä ruoka ja stressi.  Omega -3-rasvahapot stimuloi myös ihon uudistumista, suojaa UV-säteiltä, hoitaa ihoa ja hiuksia. Tämän lisäksi kehomme tarvitsee myös hyviä rasvoja, jotta se voi imeyttää ja hyödyntää ruoan vitamiinit ja antioksidantit.
    Syö:
    Hyvä laatuista kalaöljyä, saksanpähkinöitä, hampunsiemeniä, kurpitsansiemeniä, kananmunia, kalaa.
  • Probiotit
    Iho on sisäisen hyvinvointimme peili ja heijastelee muun muassa vahvasti suolistomme kuntoa. Ruokavaliolla on ihon terveyteen ja kauneuteen valtava merkitys. Lausahdus ”olet mitä imeytät” on hyvä muistutus siitä, että terveellisestä ruokavaliosta ei ole hyötyä, jos ravintoaineet eivät imeydy elimistöön.
    Syö:
    Laadukkaita probiootteja ja nauti hedelmä- ja vihannesosaston anteja. Nauti myös fermentoitua/hapatettua ruokaa mahdollisemman usein. Tärkeintä on kuitenkin nauttia ruoasta stressittömästi. Puhdas ja prosessoimaton ruoka on ensi arvoisen tärkeää terveen suoliston ohella ja toimivan ruoansulatuksen tukemiseksi.

Nämä kauneusruoat löytyvät kaapistani:

  • Marjat – ennen kaikkea mustikat. Sininen väriaine antosyaani on antioksidantti. Se suojaa ihoa auringolta, pakokaasuilta ja stressiltä. C-vitamiini puolestaan nopeuttaa kollageenin tuotanto, joka tekee ihosta täyteläisen. Mustikat sisältävät myös runsaasti vatsaa hellivää kuitua.
  • Kurpitsansiemenet – kurpitsansiemeniä pyrin syömään luomuna ja usein tahnamuodossa. Kurpitsansiemenet ovat proteiini- ja mineraalipitoista syötävää ja ne sisältävät erityisen paljon rautaa ja omega 3 -rasvahappoja. Kurpitsansiemenet sisältävät sinkkiä, joka on hivenaine, joka vaikuttaa monella eri tavalla ihon hyvinvointiin.
  • Kananmuna – kauneustuote joka sisältää proteiineja, rikkiä sekä A- ja D vitamiineja. Kananmuna on erityisen merkittävä B12- ja D- vitamiinin lähde. Keltuainen pitää sisällään vitamiinit ja terveelliset rasvahapot kun taas valkuainen sisältää laadukasta proteiinia. Tärkeitä hiusten ja ihon hyvinvoinnin kannalta.
  • Pinaatti & muut vihreät kasvikset – terveyspommina toimii kaikki kasvikunnasta saatava ravinto, joka sisältää lehtivihreää eli klorofylliä. Lehtivihreä puhdistaa kehoasi, ravitsee suoliston bakteereja, vahvistaa immuunipuolustusta. Pinaatti on hyvä esimerkki ravintorikkaasta lehtivihreästä. Se sisältää mm. A-, C-,  B6- ja K-vitamiinina, kaliumia, magnesiumia, seleeniä, foolihappoa, rautaa ja kuituja.
  • Raakasuklaa – hyvä nauttia silloin tällöin. Muistan lukeneeni, että peräti 10% kaakaon painosta on antioksidantteja. Tämän lisäksi kaakao sisältää elimistölle tärkeitä ainesosia kuten magnesiumia, rautaa, mangaania, kromia, rikkiä ja kuparia. Kaakaopapujen antioksidantit suojaavat solujasi ennenaikaiselta vanhenemiselta ja lisää aivojen hyvänolon hormonien tuotantoa.

Elämäntapoihin ja ihonhoitoon panostamalla voit tukea ihosi hyvinvointia. Ennaltaehkäisy ja pienet päivittäiset teot ovat ratkaisevissa rooleissa hehkuvan ihon luomisessa. Sain Sarilta kokeiluun Neal’s Yardin Frankincense Intense Beauty Boost kauneuskapselit. Neal’s Yard oli minulle entuudestaan tuttu luonnonkosmetiikka brändi. NYR tarjoaa mahdollisimman luonnonmukaisia, luomuviljellyistä raaka-aineista valmistettuja tuotteita. Näin ollen oli erittäin iloinen kun sain mahdollisuuden testata heidän huikeita ravintolisiä. Kauneuskapselit sisältävät  A- ja C-vitamiineja, sinkkiä, kuparia, seleeniä, biotiinia, frankinsensiä, ruusunmarjaa ja männynkuoriuutetta. Frankincense ja C-vitamiini tukevat kollageenituotantoasi. Biotiini ja sinkki ylläpitävät tervettä ihoa, seleeni ja sinkki puolestaan vahvistavat hiuksia sekä kynsiä ja kupari edesauttaa pigmenttihäiriöitä. Kapselit eivät sisällä täyte- tai sidosaineita ja soveltuu niin kasvissyöjille, kuin vegaaneille.
Säästin kauneuskapselit tarkoituksella syksyyn, sillä ajattelin, että nyt on täydellinen aika aloittaa kesänjälkeinen kauneuskuuri. Kauneskapseleiden lisäksi Sari suositteli minulle Neal’s Yard Remedies Organic Beauty Oil -kauneusöljyä kokeiltavaksi.  Tämä sisäisesti nautittava Beauty Oil sisältää ravitsevia omega-3-, -6- ja -9-rasvahappoja, välttämättömiä ravintoaineita sekä antioksidantteja (mm. A- ja E-vitamiinia), joita iho tarvitsee täydentääkseen varastojaan. Täydellinen tuote etenkin talven ja syksyn viileiden ilmojen lähestyessä.
Alekoodilla LAGOM, saat niin kauneuskapseleista kuin kauneusöljystä 20% alennuksen syyskuun ajan.

Päätimme vielä jatkaa keskustelua ravinnon vaikutuksesta ihonhoitoon ja samalla antaa myös teille mahdollisuuden esittää kysymyksiä aiheesta . Vierailen RAW beautyn chatissa torstaina 4.10.2018 klo. 18-19,  jossa jaan parhaat vinkkini kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Tervetuloa mukaan!